5 ZASAD JAK MÓWIĆ DO KLIENTA

Dobre porozumienie z klientem niezależnie od branży?

Spróbuj tych 5 zasad:

 

#1

Zbadaj teren

Zebranie informacji o tym co robi klient, jak to robi i jak komunikuje się ze swoimi klientami na stronie internetowej czy w social mediach to podstawa. Dowiedz się jak działa jego „świat” oraz jak myślą, komunikują się i postępują jego mieszkańcy. Wtedy masz pewność, że rozumiesz temat.

Nie traktuj tego jak przykry obowiązek ale możliwość dowiedzenia się czegoś nowego o świecie. Nie zawsze, ale bywa, że research jest inspirujący. Na stronach internetowych firm, pojawiają się czasem „dobre smaczki”, to prywatne informacje o dyrektorach czy pracownicy. Co lubią, co robią, o czym marzą. To idealny punkt styku 2 światów: Twojego i klienta.

 

#2

Daj się klientowi wygadać

Nie opowiadaj o sobie, jeśli Cię nie zapytają. Wykorzystaj fakt, że ludzie lubią opowiadać o sobie i swojej pracy, dlatego pozwól się klientowi wygadać. Zadawaj pytania o jego działania, produkty – wykorzystaj ten moment, aby jak najwięcej dowiedzieć się o branży i firmie, plusach i minusach. Klient poczuje się wysłuchany i zaopiekowany, a w końcu sam złapie się na tym, że mówi cały czas „o sobie” i poprosi Cię to byś opowiedział o sobie.

Jeśli zaczniesz opowiadać niepytany o sobie, swojej pracy i osiągnięciach, może się zdarzyć, że Twoja prezentacja zostanie nieopatrznie zrozumiana jako lansowanie się za wszelką cenę. A to nie jest Twoim celem. Twoim zadaniem jest zjednanie sobie zaufania i sympatii klienta. Paradoksalnie słuchanie innych pomaga w tym bardziej niż mówienie o sobie. Jeśli z opowieści klienta wydobędziesz element jego specjalnej potrzeby czy troski, to da Ci przewagę – a cały proces tworzenia i prezentacji produktu czy usługi będzie dla Ciebie łatwiejszy, a efekt bardziej akceptowalny dla klienta.

 

#3

Opowiedz klientom historię

A gdy już klient poprosi byś opowiedział coś o sobie – opowiedz historię. Mów o swojej pracy w taki sposób, by inni chcieli być częścią tej historii, a w ich głowach pojawił się łatwy do zapamiętania obraz. Opowiadaj o tym jak pracujesz, dlaczego to robisz, o Twoim podejściu do zadań, kontaktach z ludźmi i inspiracjach. Pokaż, że znasz się na rzeczy, ale też nie tkwisz nosem tylko w pracy, ale masz wrażliwość na otaczającą Cię rzeczywistość. Opowiedz o swojej pracy czy projekcie konkretnie, spójnie i przekonująco. Nie używaj żargonu branżowego.

 

#4

Znaj uzasadnienie dla swojej pracy

Gdy klient zapyta dlaczego projekt jest wykonany właśnie tak, a nie inaczej (bo on widział u konkurencji, w Paryżu lub na Hawajach, że robili to inaczej…) bądź przygotowany i przedstaw swoje decyzje i działanie w sposób pewny i przekonujący.

Dobrze jest, gdy pracując nad produktem czy usługą rozkminiamy od razu jakie są potrzeby klienta i jak przedstawić mu masze dzieło. Może się okazać w praktyce, że tyle samo czasu zajmie nam projektowanie co przekonywanie klienta aby zaakceptował naszą pracę. Zdolność przedstawienia siebie i swojej pracy oraz przekonująca prezentacja idei i działań podczas prezentacji produktu jest bardzo ważna. Najważniejsza.

 

#5

Bądź uczciwy

Chodzi mi o uczciwość wobec siebie, własnych zasad oraz uczciwość w stosunku do klienta. Obie te opcje są równie ważne i nie powinno się zdradzać siebie dla klienta oraz klienta dla kasy. Taka jest moja wersja, ale każdy może mieć własną :)

Pozdrawiam, Mana :)